Hvordan selge verdens beste produkt?

Det hjelper lite å ha verdens beste produkt hvis vi ikke får solgt det!

Den kristne kirkes hovedoppdrag er å gi fortellingen om Jesus videre. Budskapet om Jesu død og oppstandelse skal formidles til alle mennesker, i alle kulturer – til alle tider. Derfor er ikke misjon en tilfeldig hobbyaktivitet som vi kan delta i hvis vi vil. Misjonsoppdraget er selve hovedgrunnen til at Gud har gitt oss et liv og satt oss inn i denne verden.

Det er en stadig utfordring for den kristne kirke å skulle «selge» verdens beste produkt. Vi selger det riktignok helt gratis, men er likevel avhengige av å få kunder. Vi må se i øynene at våre kirker og bedehus langt på vei står tomme. Det vi tilbyr interesserer ikke folket vi ønsker å nå.

Budskapet om Kristi kors er et anstøt sier Bibelen. Men jeg våger å påstå at det er ikke anstøtet i evangeliet som gjør at våre kirker og bedehus står tomme. Det er ikke innholdet men måten vi presenterer det på som er problemet.

Vi er ganske enkelt ikke flinke nok til å selge verdens beste produkt, budskapet om Jesus Kristus.

Noen går i den grøften at de tar bort vesentlige ting av innholdet i den kristne tro i håp om å appelere til folks interesse. Få om noen har hatt færre gudstjenestedeltakere enn kjendisprest Einar Gelius da han i sin iver etter å være tidsriktig formidlet et kvasi-evangelium i Vålerenga kirke.

I bedehusene har vi ofte gått i motsatt grøft. Vi har holdt fast på innholdet, men har pakket det inn i det mest gammeldagse innpakningspapiret vi har klart å finne. Ikke uten grunn opplever det moderne mennesket anno 2012 de fleste møter og gudstjenester som uinteressante.

Her er vår utfordring. Den store bedehusundersøkelsen viser at nesten 60 % av folket vårt hadde blitt med på bedehuset hvis de ble invitert til en «interessant» samling. Samtidig forventer de en tydelig Jesus-forkynnelse på bedehuset.

Rammen rundt forkynnelsen både kan og må vi stadig arbeide med. Verdens beste innhold fortjener det beste innpakningspapiret. Du kan lese om Adventfrokosten i Måndalen bedehus her på www.nri-imf.no – et flott eksempel på at det går an å selge verdens beste produkt også i 2012.

Styret for Romsdal Ungdomsskole arbeider for tiden med spørsmålet om hvordan vi skal få flere elver til skolen vår. Da er skolens profil i møte med elever og foreldre et sentralt spørsmål.  Hvordan skal vi «selge» en kristen skole på en slik måte at det gir oss kontakt med dem vi ønsker å nå – og samtidig stå tydelig på vårt verdigrunnlag og ståsted. (Skolestyrets svar får du vite i februar).

Mange misforstår hva det vil si å være bibeltro. Bibeltroskap er ikke å holde fast på alle kjente og kjære tradisjoner. Det er å holde fast på budskap og innhold, samtidig som man stadig finner nye veier når det gjelder formidling.

  •  å bruke en nyere Bibel med et bedre norsk språk
  • å forandre utrykket «Jesu legeme» til «Jesu kropp» i nattverdliturgien
  • å kalle morgenandakten på en folkehøgskole for morgensamling

Disse og mange andre eksempler kan gis. Dette handler ikke om teologi og bibeltroskap, men om formidling til nåtidens mennesker.

Paulus skulle starte misjonsvirksomhet i verdensmetropolen Athen. Her var folk verdenskjente for sin filosofo, visdom og tenkning. Til manges store overraskelse (og sikkert også irritasjon) tar Paulus utgangspunkt i et alter til en ukjent hedensk gud når han skal formidle budskapet om en korsfestet og oppstått frelser til datidens moderne bymennesker. Et eksempel vi bør våge å følge etter.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *